Ondernemen vanuit je kern: hoe familiegeschiedenis je bedrijf kan versterken

In een tijd van personeelstekorten en groeiende onzekerheid, is het een aangename afwisseling om te spreken met iemand die geaard is en vertrouwen heeft. Ik zit in de zon met Rosalie van Straten, op het terras van haar bedrijf In de Houtzagerij.

Deze bijzondere vergaderlocatie ligt aan de dijk tussen Hardinxveld-Giessendam en Gorinchem. Ik kwam hier voor het eerst door een training die ik hier vorig jaar volgde. Ik voelde vanaf het begin al dat dit een bijzonder bedrijf was en vroeg haar of ze mee wilde werken aan een artikel over haar ondernemerschap.

Terwijl we uitkijken over het land waarop haar overgrootvader ooit begon met ondernemen, wordt het duidelijk dat de basis voor dit sterke en vitale bedrijf stevig verankerd is in de familiegeschiedenis.

Ondernemen vanuit de kern

Wij hebben het met onze opdrachtgevers vaak over 'de kern van je zaak'. Dat is je ‘Main Thing’ waar je focus op hebt en houdt. Het hart van je onderneming dat klopt en waar je onbewust steeds weer naar terugkeert.

Niet elke ondernemer is zich ervan bewust dat ze een kern hebben. Sommigen noemen het 'hun DNA' of 'Cultuur', maar raken daarmee slechts een deel van hun essentie.

Rosalie is een voorbeeld van een ondernemer die op natuurlijke wijze stuurt op deze kern. Bij binnenkomst in het pand voel je meteen dat alles klopt: de uitstraling van de locatie, het gedrag van de medewerkers en de sfeer in de zalen zijn allemaal in lijn met elkaar. Er is zelfs een piepklein museum dat de oorsprong en geschiedenis van deze plek eert.

Rosalie met een foto van haar opa op de achtergrond.

Een plek met betekenis

De geschiedenis van In de Houtzagerij gaat terug tot 1976. Haar grootvader was griendwerker, een zwaar en weinig gewaardeerd beroep, met lange dagen werken in de klei en overnachten in een klein hutje op het land. Maar hij was een ondernemend type die nieuwe mogelijkheden zag. Hij verhandelde het griendhout en legde de basis voor wat later de houtzagerij zou worden. Er werd een stuk land gekocht, waar uiteindelijk de houtzagerij gevestigd werd. 

De familiecultuur is doordrenkt van waarden zoals hard werken, er zijn voor elkaar, oprechtheid en eerlijkheid. "We doen het samen" is een motto dat de familie altijd heeft geleid. Deze waarden zijn niet alleen de fundamenten van hun onderneming, maar ook de leidraad voor Rosalie in haar dagelijkse leven.

“Als je weet wat belangrijk voor je is en dat steeds op de eerste plaats zet in al je keuzes, dan komt de rest vanzelf.”

Vertrouwen

De kracht van In de Houtzagerij komt niet alleen voort uit de familiegeschiedenis, maar ook uit de levenshouding van Rosalie. "Ik voel een bepaalde verantwoordelijkheid om deze plek te delen met anderen en het zo tot bloei te laten komen.”

Wat opvalt aan de manier waarop Rosalie onderneemt is dat ze trouw is aan wat ze gelooft en openstaat voor iedereen die bij haar bedrijf past. Ze selecteert op levenshouding en waarden, en dat werkt heel goed voor haar.

"Onze manier van leven en samenwerken trekt op de een of andere manier mensen aan die ook zo in het leven staan. We vragen niet naar je diploma of ervaring, maar zien vooral de persoon. Nieuw personeel werven is hierdoor helemaal niet zo ingewikkeld”.

Leergierig ondernemen

Rosalie was altijd al een ondernemend type, met een sterke betrokkenheid bij de mensen om haar heen. Ze begon haar carrière als interieurontwerper en deed daarnaast vrijwilligerswerk. Haar kloppende ondernemershart leidde haar in 2025 naar een vervolgopleiding ‘Ondernemen’ aan de Hogeschool van Rotterdam. 

"Als onderdeel van die opleiding moesten we een bedrijfsplan schrijven voor een nieuw bedrijf. In het begin was het gewoon een opdracht, maar het groeide uit tot iets veel groters," vertelt ze. De bovenverdieping van de houtzagerij stond bijna twee jaar leeg voordat Rosalie besloot deze te transformeren. “Het bedrijfsplan was gefundeerd op de mogelijkheden die deze plek te bieden heeft. Dit is tot op de dag van vandaag het fundament. Bedrijven een unieke plek bieden voor een vergadering of teambuilding.

"Ik dacht dat ik onmisbaar was"

In het begin dacht Rosalie dat haar aanwezigheid op de locatie essentieel was voor het succes van haar bedrijf. "Ik dacht dat als ik er niet meer zelf zou zijn om de gasten te ontvangen, het niet zou werken," zegt ze. 

Maar ze ontdekte al snel dat de ziel van het bedrijf niet alleen in haar zat, maar ook in de mensen met wie ze samenwerkt. "Dat is wel heel bijzonder om te mogen ervaren. Het maakt mijn werk ook veel relaxter," voegt ze eraan toe. Ik hoef nu maar twee dagen per week aanwezig te zijn. Dit geeft mij de mogelijkheid om veel tijd met mijn gezin door te brengen. 

Rosalie herinnert zich een video die ze op Instagram zag van een andere onderneemster die vertelde hoe ze met keihard werken haar bedrijf naar één miljoen had gebracht. "Toen ik daarover nadacht, merkte ik dat het bij ons niet voelt als keihard werken. Er is veel werk te doen, maar doordat het door zoveel mensen wordt gedragen, voelt het helemaal niet als een zware last. Dat is me veel waard en dat hoop ik ook in de toekomst vast te kunnen houden."

Een helder kompas om op te varen

Rosalie’s focus voor In de Houtzagerij is helder. "Vergaderen en teambuilding zijn onze basis. Alles wat we aanbieden is om bedrijven van a tot z te ontzorgen en dat proberen we gewoon heel erg goed te doen. Dat zie je, dat proef je en merk je aan alles".  Ze gelooft in de kracht van samenwerking, het eren van de plek en de waarden die haar familie haar hebben meegegeven. 

Ondernemen moet leuk blijven, en dat is precies wat Rosalie drijft. "Ik kijk altijd naar nieuwe mogelijkheden en samenwerkingen," zegt ze met een glimlach. "Het is verrijkend om te werken met mensen die passie hebben voor hun vak, zoals de bakker die al het lekkers maakt, de lokale catering die dagelijks onze lunches verzorgt en de instructeurs die de teambuilding begeleiden." Deze samenwerkingen maken het werk niet alleen leuker, maar zorgen er ook voor dat de onderneming bloeit en gasten graag terugkomen. 


Ze maakt intuïtieve keuzes, zowel als mens als ondernemer. "Ik ben doelgericht en kies uit tien dingen één ding om me op te focussen," zegt ze. "Winstgevendheid is voor mij een middel om te blijven groeien, maar het is niet het doel op zich." Rosalie's sterke verbinding met de waarden en identiteit van haar bedrijf biedt haar rust en plezier in het ondernemerschap. "Als je weet wat belangrijk voor je is en dat steeds op de eerste plaats zet in al je keuzes, dan komt de rest vanzelf."

Zo houd je je bedrijf in ontwikkeling

Rosalie gelooft in de waarde van vooruitkijken en plannen maken, maar ze houdt ook een flexibele blik op de toekomst. "Ik ontdek elke keer weer iets nieuws en wil mijn plannen daarop kunnen aanpassen". "Ik wil dat mijn bedrijf fris en aantrekkelijk blijft. Sommige bedrijven komen soms wekelijks bij ons over de vloer. Voor mijzelf heb ik dat ook nodig. Als je als ondernemer in ontwikkeling blijft, houd je je bedrijf gezond, en andersom werkt het ook zo."

Rosalie heeft samen met haar team een unieke plek gecreëerd, geworteld in de geschiedenis van haar familie en haar persoonlijke waarden. Haar verhaal laat zien waar ondernemerschap in de kern om draait: verbinding, verantwoordelijkheid en het creëren van waarde voor de gemeenschap. 

In een wereld die steeds meer van ons vraagt, is het inspirerend om te zien hoe Rosalie haar bedrijf blijft ontwikkelen, terwijl ze trouw blijft aan haar kernwaarden en de mensen om haar heen. 

Volgende
Volgende

Van overleven naar ondernemen: de ommekeer van Ariejonne Oost